NUTRIVIV
Sanatatea hraneste viata

Calciul – Cum putem sa il asimilam mai bine (Partea I)

0 556

Mineralele sunt substante inorganice care sunt necesare organismului uman in cantitati reduse pentru a-l ajuta sa isi desfasoare functiile in mod normal. Acestea sunt responsabile de crearea oaselor si a dintilor, fiind in acelasi timp elemente importante ale tesuturilor si fluidelelor corpului.

Mineralele sunt componente ale sistemului enzimatic si sunt implicate in functionarea corecta a sistemului nervos. Fiecare dintre noi avem nevoie de cantitati diferite in corp, in functie de varsta, sex, starea psihologica si cea de sanatate.

Este necesar ca anumite minerale sa fie prezente in corp intr-o mai mare masura comparativ cu altele, cum ar fi calciul, fosforul, magneziul, sodiumul, potasiul si clorura. Din a doua categorie fac parte mineralele care pot fi prezente in cantitati mult mai mici, precum fierul, zincul, iodul, fluorul, seleniul si cuprul.

 

Este important de stiut ca mineralele sunt absorbite mult mai bine de catre corp daca sunt incluse prin alimentatie naturala si nu folosind suplimentele alimentare. O dieta variata poate asigura un aport adecvat de minerale in cazul unei persoane sanatoase.

Majoritatea oamenilor nu prezinta semne de deficiente de minerale, insa acest fapt nu inseamna neaparat ca isi asigura necesarul nutritional . Ca si exemplu, femeile, adolescentele si veganii au sanse mai mari sa dezvolte deficiente de fier, ceea ce poate conduce implicit la starea de anemie.

Cum se absorb mineralele

Absorbtia mineralelor de catre corp depinde de o serie de factori si mai ales  forma in care se gaseste mineralul respectiv: de exemplu, fierul provenit din plante este mult mai greu asimilat in comparatie cu cel din carne; absorbtia in acest caz poate fi ajutata de consumul vitaminei C in timpul mesei, si aceasta pentru ca vitamina C poate converti fierul din plante intr-o forma mai usor de asimilat pentru corp.

De asemenea, consumul in exces al unui mineral poate stanjeni absorbtia altuia – de exemplu, fierul consumat in acelasi timp cu zincul reduce asimilarea celui din urma.

Fata de vitamine, mineralele prezinta avantajul ca isi pastreaza valorile nutritionale normale in timpul gatirii hranei si in conditiile de depozitare.

Ce nu stiai despre calciu

  • Un studiu publicat in Jurnalul de Endocrinologie Clinica si Metabolism arata ca femeile pot pierde calciu in timpul somnului mai mult decat barbatii. Se pare ca este vorba de o dieferenta intre nivelul de functionare al glandei paratiroide pe timpul noptii (glanda partiroida monitorizeaza nivelul de calciu din sange).

 

  • Calciul este folosit in industrie pentru a indeparta oxigenul, sulful si carbonul din diverse aliaje metalice.

  • In mediul natural, calciul nu este niciodata gasit in forma pura; structura sa moleculara il face sa se ataseze de alte elemente. Din acest motiv, se va regasi mai tot timpul facand referire la alt element, precum carbonat de calciu sau sulfat de calciu.

 

  • Calciul este esential pentru o serie de functii vitale ale organismului. Corpul nostru are nevoie de calciu asociat cu vitamina D pentru a sustine oasele si dintii. Calciul joaca un rol important in reglarea proceselor metabolice, transmiterea informatiilor cu ajutorul sistemul nervos, contractarea muschilor si coagularea sangelui.

 

  • Scheletul uman contine 99% din calciul organismului, avand aproximativ 1kg in oasele unui adult. Principalele elemente din care este compus osul sunt calciul si fosfatul. Nivelul de calciu din sange este reglat si mentinut in limite normale iar atunci cand este prea putin prezent, vorbim de hipocalcemie, in timp ce in situatii unde calciul depaseste cotele normale in sange, avem un caz de hipercalcemie.

Resurse naturale de calciu

Printre principalele surse de calciu se ragasesc laptele, branza si alte produse lactate. In Marea Britanie, painea contine calciu prin lege adaugandu-se surselor mentionate anterior. Acest mineral mai poate fi localizat in legumele cu frunze (broccoli si varza), laptele din soia, sardinele si somonul.

In mod normal, o persoana sanatoasa are nevoie de 700 mg de calciu zilnic ( desi corpul se pare ca nu poate asimila mai mult de 500 mg conform ). Adolescentii necesita un aport diferit (1000 mg baietii si 800 mg fetele cu varste cuprinse intre 11 si 18 ani). 200 de ml de lapte degresat inseamna 34% din portia zilnica de calciu a unui adult;

Cum se absoarbe calciul

Pentru a se absorbi in totalitate, calciul are nevoie de vitamina D, lactoza, proteine si un mediu acid in intestinul subtire. Situatiile in care acesta devine dificil de asimilat in organism este atunci cand se consuma cereale integrale, spanac, alimente bogate in fibre alimentare, bauturi carbogazoase.

Sursa: https://www.nutrition.org.uk/; https://saveourbones.com/; 

Lasa un raspuns

Adresa de email nu va fi publicata

UA-107089797-1