NUTRIVIV
Sanatatea hraneste viata

Cum pastrezi cel mai bine proprietatile nutritive ale ciupercilor

2 658

Ciupercile sunt considerate o hrana extrem de valoroasa si benefica pentru organsim, fiind o sursa bogata de fibre si saraca in calorii si grasimi. Mai mult, ele au un continut proteic ridicat ce include majoritatea aminoacizilor esentiali; pe langa aceasta, ele ofera o varietate de vitamine, precum vitaminele B1, B2, B12, C, D si E cat si minerale precum zincul, cuprul, potasiu si seleniul.

Metodele de preparare binecunoscute (fierberea, grill-ul, prajitul si gatitul la microunde) influenteaza compozitia si capacitatea antioxidanta a ciuprcilor de pretutindeni. Un studiu al cercetatorilor spanioli arata ca gatitul la grill reprezinta cea mai buna metoda prin care proprietatile acestora se pastreaza aproape complet.

 

Cuprul este responsabil pentru producerea de celule rosii care la randul lor oxigeneaza intregul organism. Acest mineral ajuta de asemenea la pastrarea sanatatii oaselor si a structurii nervoase din corp.

 

Potasiul este un mineral care ajuta la reglarea presiunii arteriale si joaca un rol important in functionarea corecta a nervilor, muschilor, incluzand inima. Ciupercile contin intre 98 si 376mg de potasiu per portie (84 de grame), ceea ce reprezinta aproximativ 3-11% din doza zilnica necesara.

Seleniul functioneaza ca antioxidant si protejeaza celulele impotriva deteriorarii si a bolilor cardiovasculare, cat si a cancerului. Exista o serie de cereale si carne animala ce contin seleniu, insa ciupercile sunt printre cele mai bogate surse in acest sens; aceasta este o veste buna in special pentru vegetarieni, ale caror resurse de seleniu sunt limitate in alimentatia adoptata.

Studiul realizat a avut in vedere ciuperci din zone diverse ale globului. Dupa ce au fost gatite, ciupercile proaspete cat si cele preparate au fost uscate si inghetate, iar apoi a fost analizata compozitia. Rezultatele studiului au fost publicate in Jurnalul International de Stiinta Nutritionala si au relevat faptul ca prajirea ciupercilor a produs pierderea severa a proteinelor si cresterea grasimilor si a energiei. Procesul de fierbere a demonstrat ca proprietatile antioxidante s-au micsorat, in timp ce prepararea lor prin metoda grill a pastrat valorile activitatii antioxidante.

 

Avantajele prepararii ciupercilor la grill

Adaugarea unei cantitati mici de ulei in timpul gatirii la grill nu reprezinta o problema, astfel incat capacitatea antioxidanta se imbunatateste chiar, conform spuselor cercetatorilor. Acestia subliniaza clar faptul ca aceasta tehnica de preparare influenteaza valoarea nutritionala si proprietatile antioxidante ale ciupercilor.

Surse: https://www.sciencedaily.com/; http://m.mushroominfo.com/

2 Comentarii
  1. Gina Bradea spune

    Mulțumesc pentru sfaturi! Le voi lua în considerare

    1. Lavinia Bordeianu spune

      Va multumesc pentru comentariu, va incurajez sa ne impartasiti la randul dumneavoastra din propria experienta.

Lasa un raspuns

Adresa de email nu va fi publicata

UA-107089797-1