NUTRIVIV
Sanatatea hraneste viata

Dieta sanatoasa – Provocarile alimentare pe termen lung

0 500

In secolul 21, gasirea unui model ideal de dieta sanatoasa ne pune sa ne confruntam cu o serie de intrebari cheie: de cati nutrienti avem nevoie zilnic, care sunt cele mai indicate produse de pe piata, cat de mult ne putem permite o astfel de dieta, cum reusim sa gasim modelul potrivit de dieta si cat de mult suntem capabili sa il respectam pe termen lung?

Nevoia de schimbare a modului de alimentatie apare intr-un context in care omenirea se loveste de multe provocari:

  • Aproximativ 1 miliard de oameni de pe glob sunt subnutriti sau obezi;
  • Aproximativ 1 miliard de persoane nu au acces la alimentele necesare supravietuirii;
  • Aproximativ 1 miliard de inidvizi se alimenteaza incorect;

Intr-o lume in care exista discrepante uriase din punct de vedere al alimentatiei sanatoase, in care suntem bombardati zilnic cu stiri false si presiuni de orice natura, este din ce in ce mai dificil sa gasim un echilibru si un model de dieta sanatoasa care sa ne sustina sanatatea pe termen lung.

Ce este o dieta sanatoasa?

Organizatia Natiunilor Unite a Alimentatiei si Agriculturii defineste dieta sanatoasa astfel: acea dieta cu impact minim asupra mediului, care poate contribui la securitatea alimentara si nutritionala a individului, in scopul de a-i oferi o viata sanatoasa, atat in prezent cat si pe viitor. Dieta sanatoasa respecta normele biodiversitatii, este acceptata la o scara larga, este accesibila din punct de vedere economic si contine toti nutrientii adecvati unei dezvoltari armonioase a individului.

Ce inseamna o dieta sanatoasa pe termen lung?

Modelul Eatwell (mananca sanatos) a fost dezvoltat si este promovat in Marea Britanie de cativa ani buni si are ca obiectiv sustinerea  persoanelor de peste 2 ani in adoptarea unui stil de viata sanatos, echilibrat, bazat pe cele 4 grupe alimentare: legume si fructe, cereale, lactate, produse proteice.

Care sunt cele 4 grupe alimentare si ce contin acestea?

1.Legume si Fructe proaspete:

  • Legume cu frunze verde inchis: spanac, rucola, stevie, marar, patrunjel, macris, frunze de ridichi, broccoli, leustean, varza, salata;
  • Legume rosii si portocalii: ardei rosii, gogosari, rosii, dovleac, cartofi dulci;
  • Legume boabe: linte, mazare, fasole;
  • Alte legume: vanata, ceapa, dovlecel, castravete;
  • Fructe: portocale, mere, lamai, pere, prune, struguri, banane etc.

2.Cereale:

  • Cereale integrale: ovaz, orez brun, paine integrala;
  • Cereale rafinate: paine alba, orez alb;

3.Produse lactate:

Iaurturi, branzeturi care trebuie sa aiba un continut redus de grasime (nu sunt incluse smantana si frisca);

4.Alimente proteice:

  • Toate felurile de carne;
  • Oua, nuci, seminte, soia, peste;
De retinut, este faptul ca exista anumite alimente continute in grupele de mai sus care trebuie consumate cu moderatie, in special de catre persoanele cu diferite afectiuni de sanatate.

Cum suntem afectati de contextul actual – statistici care dau de gandit

  • Populatia globala va creste la aproximativ 7 miliarde pana in anul 2030 si pana la 9 miliarde in 2050;
  • Sistemul alimentar global foloseste 70% din sursele de apa subterana ale planetei si 34.3% din cele terestra, contribuind in cea mai mare masura la efectul de sera;
  • La nivel global, agricultura, incluzand utilizarea fertilizatorilor, are un impact de pana la 12% in emisia gazelor de sera;

In aceste conditii la care se adauga dificultatile fiecarui individ in parte – lipsurile economice, problemele de sanatate, factorii exteriori greu de controlat – este din ce in ce mai greu de urmat un model alimentar adecvat.

Cu toate acestea, exista cateva recomandari pe care expertii ne invita sa le luam in calcul:

  • Sa evitam sa gatim mai mult decat este necesar;
  • Sa planificam meniurile inainte de a merge la cumparaturi si sa achizitionam doar ceea ce este necesar;
  • Sa folosim alimentele inainte ca acestea sa expire;
  • Sa gasim metode creative de a folosi resturile de hrana neconsumate;

O dieta sanatoasa pe termen lung inseamna in primul rand constientizarea mediului in care traim, respectarea naturii, a celor din jur si a propriei persoane; inseamna alegerea hranei in baza atuurilor nutritionale, urmarind dezvoltarea fizica dar si mentala a individului de la o varsta frageda. Educatia alimentara timpurie, exemplul personal, vointa, controlul si intelegerea profunda a mecanismului vietii (strict legat de natura) reprezinta o sansa reala de reusita in a adopta o dieta sanatoasa (stil de viata) pe termen lung.

 

Surse: 

https://www.nutrition.org.uk/; http://cnsmf.ro/; https://www.food.gov.uk/; 

Lasa un raspuns

Adresa de email nu va fi publicata

UA-107089797-1