NUTRIVIV
Sanatatea hraneste viata

Fosforul si magneziul – Minerale de baza pentru organism (Partea a II-a)

1 748

Alaturi de calciu, fosforul este prezent din abundenta in organism. Aceste 2 minerale lucreaza foarte strans pentru a sustine dezvoltarea oaselor si dintilor puternici. Aproximativ 85% din fosforul regasit in organsim apare in oase si dinti. El este cel care ne ajuta sa filtram reziduurile din rinichi si joaca un rol important in  modul in care organismul stocheaza si foloseste energia. Fosforul este necesar pentru cresterea, sustinerea si repararea tesuturilor si celulelor, cat si echilibrarea altor vitamine si minerale – vitamina D, iodul, magneziul si zincul.

Majoritatea oamenilor obtin acest mineral prin alimentatie: lapte, cereale si hrana bogata in proteine. Exista afectiuni, precum diabetul si alcoolismul in cazul carora nivelul de fosfor scade. In aceeasi masura, exista medicamente care pot interfera cu el (antiacizii, diureticele), provocand scaderi de cantitate ale acestui mineral in organism. Simptomele unei deficiente de fosfor include in general, lipsa apetitului, anxietatea, durerile de oase, oboseala, respiratia neregulata, ititabilitatea, amorteala si schimbarile de greutate.

 

Pe de alta parte, consumul ridicat de fosfor genereaza un risc crescut de boli cardiovasculare. Cu cat acest mineral este consumat in cantitati ridicate, cu atat este nevoie sa fie crescuta si doza de calciu pentru a echilibra absorbtia in corp.

Nutritionistii recomanda o dieta echilibrata care sa contina ambele minerale. Din pacate, dietele generale contin de 2 sau 4 ori mai mult fosfor decat calciu: carnea, de exemplu, contine de la 10 la 20 de ori mai mult fosfor comparativ cu calciul, iar acolo unde exista cantitati mari de fosfor, organismul se va folosi de calciul din oase pentru a functiona normal. Acest fenomen va conduce implicit la osteoporoza, probleme ale gingiilor si ale dintilor.

Alimente bogate in fosfor

Fosforul se regaseste in carnea rosie, peste, carnea de pui, branza, orez si ovaz.

Magneziul

Magneziul prezinta un rol esential in functiile fiziologice si biochimice ale organismului, cat si o relatie importanta cu potasiul, sodiul si calciul. Este necesar pentru activarea enzimelor din corp (cele responsabile de replicarea ADN-ului si sinteza RNA-ului), cat si a secretiei hormonale paratiroidale – implicata in procesul de metabolizare al oaselor.

O deficienta a magneziului se traduce prin slabirea musculara si dereglari neuromusculare. Exista anumite grupe de oameni care au un risc crescut de a prezenta astfel de deficiente. Este vorba de:

  • Oameni cu probleme digestive – problemele tractului digestiv pot impiedica absorbtia vitaminelor si a mineralelor;
  • Persoanele cu diabet – rezistenta la insulina si diabetul sunt strans legate de pierderea resurselor de magneziu din corp;
  • Persoanele dependente de alcool;

Alimente bogate in magneziu

  • Ciocolata neagra – aceasta contine de asemenea  fier, cupru si antioxidanti ce pot neutraliza radicalii liberi;
  • Avocado – este bogat in grasimi monosaturate, vitamina B, vitamina K si potasium; studiile au aratat ca avovado poate reduce inflamatiile din corp si poate imbunatati nivelul colesterolului, fiind in acelasi timp, o sursa bogata de fibre;
  • Nucile si legumele – bogate in fibre si avand un indice glicemic scazut, acestea ajuta la imbunatatirea nivelului de zahar din sange si scad riscul bolilor cardiovasculare;

  • Semintele – ofera o sursa naturala de fier, antioxidanti, grasimi monosaturate si acizi Omega 3;
  • Branza tofu –  anumite studii indica faptul ca branza tofu ar putea reduce riscul cancerului de stomac;
  • Cerealele integrale – bogate in vitamina B, seleniu si fibre;
  • Bananele – contin vitamina C, B6 si multe fibre; sunt cunoscute pentru cantitatea ridicata de potasium care poate regla presiunea arteriala, reducand riscul de a dezvolta boli de inima;

 

Surse: https://www.healthline.com/nutrition/; http://www.umm.edu/health/medical/; https://www.nutrition.org.uk/nutritionscience/;

1 Comentariu
  1. Gina Bradea spune

    Mulțumeesc pentru sfaturi! O zi frumoasă!

Lasa un raspuns

Adresa de email nu va fi publicata

UA-107089797-1