NUTRIVIV
Sanatatea hraneste viata

Minerale esentiale pentru corp – Sodiul si Potasiul (Partea a III-a)

0 421

Potasiul reprezinta unul dintre cele 7 macrominerale esentiale ale corpului. Organismul uman are nevoie de cel putin 100 mg de potasiu zilnic pentru a sustine procesele cheie ale acestuia. O doza ridicata de potasiu, consumata in mod obisnuit, poate reduce riscul infarctului si presiunea arteriala; protejeaza impotriva pierderii masei musculare, mentine densitatea osoasa si reduce formarea de pietre la rinichi.

Cateva lucruri interesante depre potasiu

 

  • Principalele roluri ale potasiului sunt acelea de a regla fluidele din corp si de a controla activitatea electrica a inimii si a altor muschi;
  • Potasiul mentine presiunea arteriala in parametri normali;
  • Fasolea alba, boabele de soia si frunzele de sfecla au cea mai mare concentratie de potasiu;
  • Deficienta de potasiu duce la oboseala, slabirea organismului si constipatie;
  • Hiperkaliemia reprezinta prezenta in cantitati mari in sange a potasiului, ceea ce poate influenta negativ sanatatea;
  • Cele mai bune surse de potasiu se asimileaza din alimentele naturale si nu cu ajutorul suplimentelor;

Organizatia National Health and Nutrition Examination Survey din Statele Unite recomanda adultilor un consum zilnic de 4,700 mg pe zi, in timp ce Organizatia Mondiala a Sanatatii, o doza de 3,510 mg pe zi. In momentul de fata, statisticile indica faptul ca majoritatea populatiei globale nu consuma suficient potasiu, asa cum ar trebui sa o faca.

Beneficiile potasiului pentru sanatate

 

Potasiul este un electrolit ce poate contracara efectele sodiului, ajutand la mentinerea tensiunii arteriale. Acesta este esential in sustinerea echilibrului acizilor si bazelor din corp (bazele sunt substante alcaline ce nu s-au dizolvat inca in apa). Un studiu demonstreaza ca, persoanele care consuma 4,069 mg de potasiu zilnic au sanse cu 49% mai reduse de deces in urma unui infarct, comparativ cu o doza de 1,000 mg.

 

Sustinerea oaselor si a muschilor

 

Alimentele bogate in potasiu mentin un mediu alcalin in organism in comparatie cu acidoza. Acidoza metabolica apare in momentul in care individul urmeaza o dieta bogata in alimente acide, precum lactatele, cerealele procesate si carnea. Acest fenomen poate cauza pierderea densitatii osoase, in timp ce o dieta bazata pe cantitati recomandate de potasiu ajuta sistemul osos si cel muscular.

Alimente bogate in potasiu

  • Avocado;
  • Rosii;
  • Cartofi;
  • Fasole;
  • Soia;
  • Banane;
  • Peste;
  • Seminte;
  • Lapte;
  • Legume cu frunze;

O serie de alimente procesate contin foarte mult sodiu; potasiul este cel care reuseste sa anuleze aceste efecte cu impact direct asupra presiunii sanguine.

 

Sodiul

 

Este responsabil de reglarea apei din corp si echilibrul electrolitilor. Sustinerea unui nivel normal de sodiu in sange depinde foarte mult de balanta intre secretia de sodiu si absorbtia rinichilor. Sodiul este, de asemenea, necesar pentru asimilarea anumitor nutrienti.

Un deficit de sodiu in organism se traduce prin:

  • Transpiratie excesiva;
  • Probleme renale;
  • Deshidratare;

Cuvintele “sare” si “sodiu” sunt adesea utilizate cu acelasi sens, insa nu au inteles similar. Sodiul este un mineral si unul dintre compusii chimici regasiti in sare. Sarea, pe de alta parte (clorura de sodiu), este un compus cristalizat care se gaseste in natura si este folosit pentru a conserva alimentele. 75% din sodiu provine din alimentele conservate, in timp ce o portie mica de sare (11% ) provine din cantitatea adaugata in timpul prepararii mancarii.

Alimente bogate in sodiu

  • Paine, cornuri;
  • Branza naturala si procesata;
  • Lasagna, paste cu carne;
  • Pizza, supa la plic;
  • Carne de pui;
  • Hamburgeri, hotdogs;
  • Chipsuri, popcorn,

Efectele negative ale sodiului asupra sanatatii

 

Dietele cu un nivel ridicat de sodiu pot declansa boli cardiovasculare si pot creste tensiunea arteriala. Datorita presiunii arteriale ridicate, fluxul sanguin poate deteriora arterele si alte organe, precum rinichii, ochii si creierul. Hipertensiunea conduce la infarcturi, probleme renale, atac vascular si chiar orbire;

Recomandari

 

Surse: https://www.medicalnewstoday.com/;  https://articles.mercola.com/; https://www.accessdata.fda.gov/

Lasa un raspuns

Adresa de email nu va fi publicata

UA-107089797-1